De komende decennia groeit de wereldbevolking met miljarden, en het merendeel van die nieuwe aardbewoners zal wonen in steden. Om het toekomstige urbane leven aangenaam en gezond te houden, zal er anders gebouwd moeten worden. Dat vindt Winy Maas, medeoprichter van het wereldwijd opererende architectenbureau MVRDV. In plaats van uniforme woontorens pleit hij voor “hoogbouw op een menselijke maat”, gestapelde bouwvolumes met open ruimte en groen ertussen, die aanvoelen als een verticaal dorp.
Documentairemaker Jan Louter volgde de architect gedurende een jaar. MVRDV werkt aan honderd projecten tegelijk, waaronder het met spiegelglas beklede Depot van Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en een nieuw centraal station voor Taipei. We zien Maas als meewerkend voorman tussen zijn 280 medewerkers, als docent in Delft, als pendelaar tussen continenten en als aanjager van innovatief onderzoek. Hij is soms gefrustreerd, zelden kwaad of moe, en hij verliest nooit zijn geloof in de toekomst die hij mede vormgeeft.