Veel personages in Careless Crime zijn geobsedeerd door Masud Kimiai’s The Deer (1974). Ze stellen elkaar vragen over leuke weetjes uit de film, zeggen dialogen op en spelen scènes na; van de film zelf zie je weinig.
Voor Iraniërs is dat meer dan genoeg, want The Deer is een zeer populaire nationale filmschat – de meeste Iraniërs kennen hem of herkennen verwijzingen ernaar. Buiten Iran ligt dat anders, voornamelijk doordat Masud Kimiai, de Iraanse Sam Peckinpah, een meester van keiharde misdaadmelodrama’s, hier nooit zo geliefd was als andere Iraanse new-wave-auteurs zoals Parviz Kimiavi of Dariush Mehrjui (wiens The Cowuit 1969 het eerste IFFR opende).
The Deer is een typisch Kimiai-verhaal over vriendschap en eer. Als een fatsoenlijke man die een moeilijke periode doormaakt zijn vroegere beschermeling tegenkomt, stelt het lot hun relatie tot het uiterste op de proef: ben je bereid voor me te sterven?