Een jongeman komt op een kritiek moment aan in de imposante La Maca-gevangenis, diep in het woud buiten de Ivoriaanse stad Abidjan. Traditie dicteert dat tijdens een maansverduistering een ‘Roman’ wordt uitgekozen, iemand die de andere gevangenen gedurende een nacht moet vermaken met een sterk verhaal. De baas onder hen schuift het meest verse bloed naar voren als uitverkorene. Als zijn medegevangenen niet tot zonsopgang aan zijn lippen hangen, zal hij het moeten bekopen met de dood.
De Ivoriaanse filmmaker Philippe Lacote heeft een achtergrond in radio- en hoorspelen, dus hij kent de waarde van een goed verteld verhaal. In zijn tweede speelfilm speelt hij dan ook op inventieve manieren met de kunst van het oreren, wat in La Maca nooit eenrichtingsverkeer is. Het is veel meer een spannend samenspel tussen verteller en luisteraar dat dans, gevecht, zang, poëzie en proza combineert.