Careless Crime
De Iraanse Revolutie van 1979 begon feitelijk een jaar eerder met het in brand steken van bioscoop Cinema Rex in Ābādān. Op de dag van de brand, 19 augustus 1978, vertoonde de Rex een van de populairste films van dat moment: Masoud Kimiai’s noir actiefilm annex beklemmende belegering The Deer (1974). De zaal zat vol en er vielen honderden doden. Later stonden andere bioscopen in brand – kort daarop het land.
De bijzondere mix van fictiefilm en essay maakt Careless Crime een van de verrassendste beschouwingen over geschiedenis en film in de moderne cinema – hoe één vertoning het collectieve geheugen kan vormen. Maar Shahram Mokri reconstrueert niet alleen de aanslag. Hij toont hedendaagse personages die geobsedeerd zijn door de gebeurtenissen: vier mannen lopen rond als de geesten van de vermeende brandstichters, op zoek naar een bioscoop om in brand te steken; een groep jonge vrouwen organiseert een speciale vertoning van The Deer bij een magische bron, enzovoort. Wat een belevenis!