Je vraagt je af of Carsten Brandt zo’n 25 jaar geleden enig idee had van de gigantische omvang die het project waar hij aan begon – The Gentle Pain – zou krijgen in de daarop volgende decennia. Het werd namelijk gigantisch in bijna elke betekenis van het woord: de film is erg lang en vertelt een gelaagd verhaal, zowel in de uitweidingen als in de belangrijkste verhaallijn: de pogingen van een filmmaker het leven van Thorkild Hansen te doorgronden, een Deense reiziger, historicus en schrijver die waarschijnlijk het bekendst is geworden met zijn non-fictieroman Processen mod Hamsun (1978), waar hij lang aan werkte – en die op de plank belandde door de vele juridische gevechten.
Wat nu eindelijk gezien kan worden, is een monument van de modernistische cinema: een werk dat zowel de reis naar het innerlijk van één man als de ontdekkingsreis in de geest van een andere kunstenaar in kaart brengt.