De Zweeds-Amerikaanse zanger William Clauson had in de jaren vijftig een wereldwijde hit met het nummer La Bamba. Nu woont hij in een oude, rommelige garage in Tijuana, Mexico. In William, el nuevo maestro del judo laten regisseurs Ricardo Silva en Omar Guzmán zien hoe een Mexicaanse verzorgster zijn oude naakte lijf wast. “Hoe zijn we hier terechtgekomen?”, peinst een voice-over. “Welke weg heeft ons hier gebracht? Wanneer hebben we die genomen?” Dit fascinerende filmessay gaat over het gevecht tegen tijd, ouderdom en vergankelijkheid. Waar Silva’s debuutfilm Navajazo (2014) al een hybride was tussen documentaire en fictie, gaat hij hier met Guzmán nog een stapje verder. Het resultaat is een surrealistische collage waarin ‘echt’ en ‘gespeeld’ door elkaar heen lopen. Ze maken bijvoorbeeld een uitstapje naar de oudste boom ter wereld. Of ze laten een acteur van een jaar of veertig William Clauson spelen, terwijl hij drie mannelijke prostitués op bezoek krijgt. En ondertussen kijkt de duivel toe met rode gloeiende ogen.