De ambitieuze, vastberaden Lianqing is een van de miljoenen Birmezen die hun thuisland ontvluchten op zoek naar een beter bestaan. Op een zomeravond reist ze met behulp van mensensmokkelaars per boot, motor en vrachtwagen naar Bangkok, waar vrienden op haar wachten. Ze vindt er al snel een baan, een huis én een geliefde: de behulpzame Guo, die haar vergezelde tijdens de barre tocht over de grens met Thailand. Zonder papieren hangt hun leven echter van onzekerheden aan elkaar: goedbetaalde banen voor illegale immigranten zijn er niet en de kans om gearresteerd en gedeporteerd te worden is groot. Voor Lianqing is dan ook niet Bangkok, maar Taiwan de gedroomde eindbestemming. En ze heeft er vrijwel alles voor over om die droom uit te laten komen. Regisseur Midi Z, die zelf opgroeide in Myanmar (toen nog Birma) maar op zestienjarige leeftijd naar Taiwan emigreerde, schetst in The Road to Mandalay een grimmig, verontrustend en actueel portret van zijn landgenoten. Tegelijkertijd vertelt hij een universeel verhaal: een tragische liefdesgeschiedenis die het hart niet onberoerd zal laten.