Het Zweedse duo Måns Mårlind en Björn Stein creëerde het televisiesucces The Bridge (2011 -), een thriller die speelt in twee landen waarin Zweedse en Deense agenten een moordenaar zoeken die vastbesloten is onrecht aan de kaak te stellen. Midnight Sun begint vergelijkbaar in een exotischere setting. Kahina, een Franse politieagent, wordt naar de noordpoolcirkel gestuurd om de gruwelijke moord op een medeburger te onderzoeken. Ze wordt geholpen door een plaatselijke rechercheur. Wat is het verband tussen deze moord en de inheemse Samen, die worden bedreigd door een mijnbouwbedrijf? Deze sombere thriller belicht hun cultuur met behulp van sjamanistische intermezzo’s. De prachtige, maar ontregelende omstandigheden – het wordt nooit donker – keren de duistere clichés van film noir en Nordic Noir om en brengen Kahina in verwarring. Midnight Sun gooit soepel en onbesuisd misdaadscènes, identiteiten en sekserollen door elkaar en dwingt de gekwelde Kahina, de Samen en de Zweden met hun verleden in het reine te komen. Seizoen 1, aflevering 1 en 2.