Santa Barbara, 1979. De vijftienjarige Jamie (jong talent Lucas Jade Zumann) groeit op bij zijn gescheiden moeder Dorothea in een groot en statig, maar afbrokkelend pand waar ook verschillende huurders hun toevlucht hebben gevonden. Dorothea is 55 en duidelijk van een andere generatie, maar ze doet haar best om haar zoon te begrijpen. Hulp – ook bij de opvoeding – krijgt ze van Abbie en Julie, twee jonge vrouwen die vormend zijn voor de gevoelige, slimme Jamie. Regisseur Mike Mills putte uit eigen ervaring voor dit creatief vormgegeven, humoristische en invoelende coming-of-ageverhaal, dat evenzeer over de drie vrouwen gaat als over puber Jamie. Zoals Beginners (2010) een film was over zijn vader (met een fantastische rol voor Christopher Plummer) is 20th Century Women een ode aan zijn moeder (met een fantastische rol voor Annette Bening). De geweldige soundtrack is nog maar één voorbeeld van Mills’ grote liefde voor geschiedenis en research. Een film als een dromerige tijdreis, uitmuntend geacteerd en emotioneel geladen.