Voor linkse dissidenten in Turkije werd de situatie in de loop van de Tweede Wereldoorlog steeds penibeler. De rechtse Turkse regering vervolgde minderheden en intellectuelen. Bijvoorbeeld Aram, een Armeense kunstenaar die voor een communistische krant werkt. In 1942 moet hij halsoverkop vluchten uit Istanboel om in een klein dorp aan de grens met Georgië (dan nog onderdeel van de Sovjet-Unie) te belanden, waar hij onderdak krijgt van een stel: de jonge Meryem en de al wat oudere Mikahil. Aram ervaart het onderduiken als een gevangenschap, al ontwikkelt hij gaandeweg een sterke band met Meryem, die op haar beurt in haar huwelijk gevangen zit. Een ontsnapping over de grens lijkt hun enige redding. Schrijver/regisseur Özcan Alper belicht in deze melancholische film een deel van de Turkse geschiedenis dat tot nu toe weinig aandacht kreeg. Hij laat de ingrijpende persoonlijke gevolgen zien van de politieke onderdrukking in deze tijd. Een aangrijpend verhaal over overleven.