De Gender Swap Machine maakt gebruik van het systeem van The Machine to Be Another, een virtueel embodiment system, waarmee individuen de wereld kunnen ervaren door de ogen en het lichaam van een ander. Tijdens deze ervaring hebben twee personen een Oculus Rift op waardoor zij door middel van een 3D-video door de ogen van de ander kunnen kijken. Daarnaast zijn de bewegingen van beide gebruikers synchroon en wordt er gewerkt met fysieke aanrakingen en intieme performances, waardoor de beleving een echte optische illusie wordt. Met dit experiment willen de kunstenaars zaken als genderidentiteit, queer-theorie, intimiteit en wederzijds respect onderzoeken.