De nieuwe film van Kivu Ruhorahoza is om meerdere redenen bijzonder, en niet alleen voor een Afrikaanse productie. Zo besloot hij niet alle fondsen en liefdadigheidsinstellingen af te gaan om de financiering rond te krijgen, maar de film direct te draaien met de beperkte steun van een eigenzinnige Engelse producent. Inhoudelijk schuurt Things of the Aimless Wanderer tegen nogal wat politiekcorrecte opvattingen aan – waarschijnlijk niet per ongeluk. De stijl zal ook verbazen, want het is één van de zeldzame Afrikaanse films die artistiek zo origineel zijn dat het woord experimenteel op zijn plaats is. Ook hier volgt de jonge Rwandese regisseur zijn eigen weg. De hoofdpersoon van Things of the Aimless Wanderer is een blanke man die op zijn tocht door Afrika een lokaal meisje ontmoet. Het meisje verdwijnt en hij gaat op onderzoek uit. Ondertussen voltooit hij een reisverslag. Het verhaal lijkt in verschillende variaties opnieuw verteld te worden; steeds is de relatie tussen de man en het meisje een zeer ongemakkelijke.