Eerst was er de musical, daarna kwam de film. In 1961 veroverde het intens romantische West Side Story na de theaterzalen ook de bioscopen. Net als in de musical strijden in de film twee bendes in het Manhattan van 1957 om de macht. Het is een gevecht tussen de Jets en de Sharks; de politie heeft de handen vol aan het eeuwige gevecht tussen deze opgeschoten knapen. In deze bikkelharde omgeving worden Tony en Maria, allebei uit een andere bende afkomstig, stapelverliefd op elkaar. Een onmogelijke liefde is het, met de al even onmogelijke liefde van Romeo en Julia als voornaamste inspiratie. De prachtige dansscènes en zangpartijen staan ook dik veertig jaar na het verschijnen pal overeind, net als de soundtrack van Leonard Bernstein die een enorm succes werd. West Side Story is een deels in Technicolor geschoten film die al door miljoenen fans over de wereld is bekeken; vaak opnieuw en opnieuw en steeds weer treurend om dat hartverscheurende einde. Meteen na het verschijnen groeide de film uit tot cultureel erfgoed: in 1962 werd de film beloond met maar liefst tien Oscars.