Århus, eind jaren 50: Elin weet al meer van de liefde dan andere jongens en meisjes in haar klas; dat is verwarrend en tegelijk aantrekkelijk voor de leerlingen van de eerste klas, terwijl dit die van de tweede juist onrustig, jaloers en boos maakt. Niels-Ole heeft de hele tijd een oogje op een meisje uit een lagere klas. Tree of Knowledge is een soort experiment in real-time: Malmros trok twee jaar uit voor het maken van de film, zodat de jonge acteurs in precies hetzelfde tempo ouder worden als hun personage. Zoals het een studie van zeden en tijd betaamt, bestaat Tree of Knowledge uit anekdotes en episodes vol details, vluchtige blikken en gebaren – de verhalen van Elin, Niels-Ole en de andere kinderen die kortstondig belicht worden en daarna weer opgaan in de groep zijn slechts delicate bogen die de verschillende ontwikkelingen en impressies subtiel bijeenhouden. Een treffend voorbeeld van Malmros’ poëtica van nederigheid.