Masked Monkey opent als een klassieke romantische natuurfilm, maar dat verandert snel wanneer een vrij spelende aap wordt gevangen en de film zich naar het hectische Jakarta verplaatst. Straatartiesten gebruiken apen in de meest wonderlijke shows die populair, maar niet onomstreden zijn. De straatartiesten blijken niet minder afhankelijk dan de apen; zowel mensen als apen worden geëxploiteerd. De shows met de gemaskerde apen – gemaskerd zodat ze nog meer op kleine mensen lijken – zijn feitelijk illegaal, maar laten zich door hun populariteit moeilijk aan banden leggen. De film volgt de mensen en dieren die betrokken zijn bij de apenshows en geeft daarmee een onthutsend beeld van een miljoenenstad waar veel inwoners onder schrijnende omstandigheden leven. Maar ondanks zijn duidelijke sociale engagement behoudt Masked Monkey een vrolijke en speelse toon. De filmmaker sluipt om zijn onderwerp heen (als een aap, zou je kunnen zeggen) en stelt verder geen vragen. Hij kijkt alleen, en dat doet hij heel goed.