Op 21 september 1972 werden de Filippijnen ondergedompeld in een nacht die zestien jaar duurde. Op die dag riep president Marcos de noodtoestand uit. Censuur, intimidatie en wantrouwen kleurden de dagen in de oudste democratie van Azië, totdat de dictator na de controversiële verkiezingen van 1986 het land ontvluchtte. ‘Laat maar rusten tot morgen, het is al nacht’ is het antwoord dat Jet Leyco als kind kreeg als hij vroeg naar vroeger. Zijn grootouders van beide kanten had hij nooit gekend, van zijn moeder kende hij alleen het verhaal over haar simpele bruiloft. In Leave It for Tomorrow, for Night Has Fallen reconstrueert hij het verleden, waar hij als kind alleen vage herinneringen aan heeft overgehouden. Aan de hand van vier verweven verhalen schetst hij een tijdperk dat langzaam oplost in een niet meer willen weten en een bewust verzwijgen. Leyco’s experimentele stijl, die de kijker soms doet rondtasten naar houvast, vergroot het gevoel van ongedefinieerde dreiging.