Geen liefdesverhaal is af zonder een portie pijn. Maar als het om fysieke, afgedwongen pijn gaat en er zijn pistolen en latex stoeipakjes in het spel, dan krijgt zo’n liefdesverhaal een duister randje. In Une histoire d’amour vraagt een bankier met masochistische neigingen (Benoît Poelvoorde) een beeldschone vrouw (Laetitia Casta) om zijn meesteres te zijn. Zij wordt meegesleept in zijn honger naar vernedering en onderwerping, maar is zelf emotioneel geketend aan haar echtgenoot voor wie zij alles doet. De driehoeksverhouding stevent af op een dodelijke climax. Une histoire d’amour speelt zich af in een romantisch niemandsland, ergens tussen Europa en de VS. Dat echoot door in de mix van Franse en Amerikaanse liefdesliedjes op de soundtrack. Moreel gezien bevindt de film zich ook in een schemergebied. Oordelen, schuldvragen, psychologische verklaringen, uitleg – het blijft allemaal achterwege. De hoofdpersonen zijn zo neutraal dat ze zelfs geen namen hebben. Het enige dat telt is vertrouwen, durf en de intensiteit van de liefde.