Het circus is een geliefd decor voor films met een allesbehalve feestelijk karakter. In Sophie Blondy’s tweede speelfilm laat ze een bonte stoet karakters opdraven die op duistere wijze met elkaar verbonden zijn. Het verhaal speelt zich af in een deprimerend plaatsje aan de Franse kust, waar de optredens worden gehouden voor halflege banken. Echt spannend is het vooral buiten de circustent, waar de treurige clown Elliot (Holy Motors’ Denis Lavant) een verhouding heeft met ballerina Angèle, tot woede van circusdirecteur Heroy – die geen middel schuwt om het object van zijn liefde te veroveren. Elliot wordt, behalve door de directeur, ook geplaagd door zijn zwijgende maar toch alles zeggende geweten, verrassend gespeeld door Iggy Pop. En in L’étoile du jour zien we ook Béatrice ‘Betty Blue’ Dalle, in de haar op het lijf geschreven rol van flamboyante zigeunerwaarzegster.