White Sun of the Desert was het Russische antwoord op de populaire Western. Maar terwijl de film uit westerse stijlfiguren put, sprak hij Sovjetkijkers aan met kwesties als volk en vaderland, want de film kondigt nationalistische idealen af van een door Rusland gedomineerd Centraal-Azië. Scenarioschrijver Roestam Ibragimbekov heeft die intenties altijd krachtig weersproken. En inderdaad, als je ziet hoe regisseur Vladimir Motil de film visueel heeft opgebouwd, is het duidelijk dat hij de nadruk legt op de onverenigbaarheid van de culturen van de Sovjet-Unie en Centraal-Azië, en ook op het falen van de Sovjetidealen in het Oosten. Daarmee nam hij een interessant standpunt in tijdens een periode dat het idee van de ‘broederschap der naties’ nog erg in zwang was in de Sovjetretoriek. Uiteindelijk worden we aangespoord na te denken over de mogelijkheid dat de Russische aanwezigheid in Centraal-Azië niet alleen de Russische zuiverheid bedreigt, maar ook een prachtige, exotische, traditionele Oosterse cultuur vernietigt.