De 25-jarige, aan de chiva (heroïne) verslaafde Luisa neemt de wijk naar een hotel aan zee, in de buurt van Veracruz, aan de Golf van Mexico. Tijdens haar verblijf – een dikke week – ontmoet ze de oude, mysterieuze, stevige marihuanagebruiker Salomon, in wie ze een zielsverwant meent te herkennen. Er groeit een band tussen de twee. Paraísos artificiales, vernoemd naar een bundel van de Franse dichter Baudelaire uit 1860, is een met drugs en drank doordrenkt melodrama. Veel wordt er niet uitgelegd; dialogen zijn schaars (wel wordt er af en toe gezongen!). De jonge Mexicaanse regisseur Yulene Olaizola, die eerder korte films en documentaires maakte, vertelt haar verhaal met zeer sfeerrijke beelden. De fotografie is fraai, hoewel het landschap toch niet bepaald het Veracruz uit de vakantiefolders is. De film is tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.