Een verdwenen vriend, door ansichtkaarten weer in de verbeelding opgeroepen, wordt opnieuw opgezocht in het verleden, wat weer leidt tot restanten van een nieuwe afwezigheid. Ferreira is mentor in het Rotterdamse project Raiding Africa. O estrangeiro is gemonteerd door Sandro Aguilar, de Short Profile regisseur van 2011.