Op een gegeven moment woonde ik in Californië in de uitgestrekte binnenlandse woestenij rondom Los Angeles, precies op het punt waar de steeds sneller uitdijende voorsteden aan de Mojavewoestijn grenzen – een scheidslijn tussen het historische heden en de oertijd. The Garden beschouwt het innerlijke leven van een naamloze man die als ongeschoold arbeider werkt bij de bouw van rijtjeshuizen. Een geheimschrift, gehuld in een werelds tijdverloop, maar toch zien we vaag door dit omhulsel heen het schuchtere ontluiken van een worsteling om het menselijk bewustzijn tot volle bloei te laten komen in een samenleving die er tot nog toe beter in geslaagd is om onze materiële behoeften te bevredigen dan onze spirituele noden te lenigen. (RP)