De Britse acteur, schrijver en producent Nick Moran (1968) was voor het eerst op het witte doek te zien in 1990 en is waarschijnlijk het bekendst door zijn rol in Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998). Samen met James Hicks schreef Moran het toneelstuk Telstar, dat in 2005 werd opgevoerd. Drie jaar later heeft hij het verfilmd, met als resultaat deze uiterst onderhoudende, fascinerende en ontroerende biopic met een hoofdrol van de charismatische Con O’Neill. De film vertelt het verhaal van de excentrieke muziekproducent Joe Meek, het brein achter een aantal baanbrekende hitsingles, gemaakt met behulp van nieuwe opnametechnieken die hij zelf ontwikkelde. Eind jaren vijftig, begin jaren zestig was hij de eerste onafhankelijke popproducent van Groot-Brittannië. Zijn grootste successen waren Johnny Remember Me, Have I the Right, Just Like Eddie en natuurlijk de klassieker Telstar, allemaal nummers die in de film met veel enthousiasme, pathos en kracht gespeeld worden (het geluid is onberispelijk). Telstar beslaat alles van de beginjaren van Meeks loopbaan, toen hij opnamen maakte in een uitgewoond appartement aan Holloway Road in Londen, tot aan zijn roemvolle periode, en eindigt met zijn tragische laatste levensjaren, toen paranoia en gebrek aan succes hem eronder kregen. De film blinkt uit in ijzersterk spel, realistische dialogen en een lovenswaardig inzicht in de periode en alle bijbehorende details. (EH)