Vanaf het treinstation van Appenzell werd een lont (Duits: Zündschnur) geplaatst langs de 20,06 kilometer lange spoorlijn Appenzell-Gais-St. Gall. Die werd ontstoken en legde 35 dagen lang zijn weg af met een snelheid van 150 seconden per meter. Kunstenaar Roman Signer stak de lont op 11 september 1989 om 4 uur ’s middags met buskruit aan en bracht de actie op 15 oktober om 12.04 ’s middags tot een einde met een analoog rooksignaal op het treinstation van St. Gall.