Pomegranates and Myrrhis een gelaagd liefdesverhaal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van dagelijkse kwesties in het huidige Ramallah. Het is vrij uniek om te zien dat beelden van de Palestijnse werkelijkheid (de muur, checkpoints, de inbeslagneming van een olijvenboomgaard, zwaar bewapende Israëlische soldaten die patrouilleren op straat, etc.) nu eens niet gebruikt worden voor een reportage, maar voor een creatieve speelfilm. Een sterk en volwassen debuut van een veelbelovende filmmaker. Zaid (Ashraf Farah) en Kamar (Yasmine Al Massri) zijn christelijke Arabieren; de film begint met hun bruiloft in Oost-Jeruzalem. Maar hun prille geluk is van korte duur, want al snel na de trouwerij loopt een conflict over de confiscatie van de olijvenboomgaard van Zaid eropuit dat hij voor onbepaalde tijd achter de tralies verdwijnt. Kamar is een sterke moderne vrouw, en om deze zware periode het hoofd te bieden, besluit ze haar passie voor de dans weer op te pakken en lid te worden van een groep traditionele Palestijnse volksdansers, hoewel haar schoonfamilie dit afkeurt. Een nieuwe choreograaf, de Palestijnse repatriant Kais (Ali Suleiman), komt bij het dansgezelschap en zorgt voor een frisse wind in de groep. Kamars leven wordt ingewikkeld wanneer ze steeds meer gesteld raakt op Kais, en ingeklemd komt te zitten tussen haar verlangen om te dansen en de morele code om geen sociale taboes te doorbreken als vrouw van een gevangene. Ondertussen raast het leven onder de bezetting voort… (LC)