Ver van alles en iedereen leeft een man alleen in de wildernis. Zijn obsessie met Darwin en zijn manier van leven komen volkomen samen in dit existentialistische portret. Zowel de keuze van het onderwerp als het scherpe camerawerk en de uitgelezen compositie dragen de signatuur van voormalige Tiger Short-winnaar Ben Rivers. Het bescheiden Origin of the Species is opnieuw een groots werk.