Toen On Board in 1998 in Turkije werd uitgebracht verwierf de film meteen een underground-status, vooral onder geestdriftige, jonge mannelijke filmmakers in wording, die geïnspireerd raakten door de compromisloze, hardcore uitstraling van de film. Het was de eerste film van het maatschappelijk gedreven auteurscinemacollectief Yeni Sinemacilar(‘Nieuwe Cineasten’) dat later het controversiële, briljante Takva zou afleveren. On Board volgt de duistere gebeurtenissen die plaatsvinden in de claustrofobische sfeer aan boord van een schip in een haven aan de Bosporus. Vier zeelui onder leiding van de kapitein (Erkan Can, de lievelingsacteur van Yeni Sinemacilar) stuiten op een Russische prostituee en redden haar tegen haar wil bij een poging om hun geld terug te halen dat door een stel pooierachtige types is gestolen. Terug aan boord wordt er geblowd en gezopen, gevloekt en getierd, en vertelt de kapitein zijn seksuele fantasieën, die hun appetijt opwekken. Terwijl de prostituee bewusteloos in een hut ligt, gaan de mannen een voor een stiekem bij haar langs voor je-weet-wel, maar dan blijken ze met een maagd te maken te hebben. Het loopt allemaal drastisch uit de hand en de onderlinge kameraadschap wordt danig op de proef gesteld. Dit is de sage van de doorsnee Turkse schurk die amper de eindjes aan elkaar kan knopen en is grootgebracht in een sfeer van seksuele onderdrukking, waarbij hij ook nog eens voortdurend z’n mannelijkheid moet bewijzen. On Board is provocerend en gewaagd en is een blijvende, unieke invloed gebleken op de onafhankelijke Turkse cinema. (EY)