Blind Pig Who Wants to Fly is een film die tegelijkertijd ernstig en speels is. De film snijdt een gevoelig raciaal-politiek probleem aan, namelijk de ontkenning van de culturele identiteit van de Chinese minderheid in Indonesië, maar zit ook vol met grappige en bizarre vondsten en situaties. De film is opgebouwd uit diverse schetsen, die in toon en benadering kunnen verschillen, maar toch steeds weer terugkeren bij de centrale problematiek van de weggepoetste Chinese identiteit. De onzekerheid, angst en ontworteling die dit bij Chinese Indonesiërs teweegbrengt, is het feitelijke onderwerp van de film. Een onderwerp dat de maker evident na aan het hart ligt. Het is een film die zich tijdens het kijken niet direct prijsgeeft. De opvallende, fragmentarische structuur is verre van mathematisch, want de maker volgde hierbij zuiver zijn intuïtie. Er zijn meerdere verhaallijnen, maar dat over het vuurwerkmeisje Linda vormt een van de belangrijkste. Mensen uit haar omgeving en ook uit haar verleden krijgen hun eigen kleine vertellingen, inclusief het varken uit de titel. De film is vaak leuk, maar niet luchtig. Een bekend nummer van Stevie Wonder wordt bijvoorbeeld zo vaak herhaald, dat het verwarrend en verontrustend wordt. De maker wilde duidelijk geen behaaglijke film maken. Niet alleen maar surrealistische taferelen schilderen. Daarom zitten ook de echte beelden van de echte anti-Chinese rellen en plunderingen in de film. (GjZ)