Hongjohn Lin is een veelzijdig Taiwanees kunstenaar. Hij schrijft, onderwijst, maakt tentoonstellingen, en organiseert acties, feesten en modeshows als kunst. Geen wonder dat hij belangstelling, of misschien zelfs bewondering, heeft voor een van de vreemdste en veelzijdigste fantasieën uit onze cultuurgeschiedenis: A Historical and Geographical Description of Formosa (1704). Het boek zou zijn geschreven door George Psalmanaazaar die beweerde zelf een Formosaan te zijn. In dit verzonnen, maar door de geleerde wereld van zijn tijd voor waar aangenomen Formosa, liepen de Formosanen naakt rond met slechts zilveren bedekking voor de schaamstreek. Olifanten en kamelen werden als lastdieren gebruikt en ieder jaar werden de eerstgeboren zonen aan de goden geofferd. Formosa, nu Taiwan, was in de vroege achttiende eeuw de verst denkbare plek op aarde, en dat prikkelde duidelijk de fantasie. Lin nam voor zijn project de fantasie als ernst en ontwierp hedendaagse varianten op de Psalmanaazaarse denkwereld. Modeshows met de fantasieklederdrachten uit het boek en andere acties werden op video vastgelegd en uit die beelden stelde Lin materiaal voor zijn installatie samen. Een installatie die deels bewust in nevelen wordt gehuld om het scenario van het al dan niet bestaande Formosa in al zijn vaagheid te presenteren. In diverse gedaanten, bijvoorbeeld architect of taalkundige, zal het fenomeen Psalmanaazaar in een hedendaagse context worden geplaatst. (GjZ)