Pimpaka Towira is een serieuze en zorgvuldige filmmaakster. Haar film is politiek, net zoals de installatie Black Air die ze voor dit programma produceerde, maar het is zeker geen pamflet. Towira zoekt geen strijd of conflict, maar haar integriteit dwingt haar ook om de strijd niet uit de weg te gaan. In dat opzicht lijkt ze op haar hoofdpersoon: het Thaise doorsneemeisje Supinya Klangnarong, dat het gedwongen door omstandigheden opneemt tegen de grootste machten van Thailand. Klangnarong is een net meisje dat heeft geleerd altijd de waarheid te spreken. Dat deed ze ook toen ze als leerling-journalist in een lokaal krantje schreef over de belangenverstrengeling tussen de telecommunicatiemonopolist Shin Corporation en premier Thaksin Shinawatra, eigenaar van de onderneming. Maar Thaksin liet een leger advocaten op haar los en eiste een compensatie van 400 miljoen baht (10 miljoen dollar). De jonge Klangnarong, die nog bij haar ouders woonde, zou zo’n bedrag nog in geen tien levens bij elkaar kunnen verdienen. Ze werd geadviseerd haar woorden terug te nemen, maar toonde toen een ongekende moed door de vervaarlijk draaiende windmolens van de Berlusconi van Thailand te trotseren. Ze zette zich aan wat een lange reeks van rechtszaken zou worden en ontwikkelde zich ondertussen tot een spraakmakende journaliste. Haar koppigheid inspireerde een heuse beweging van media-activisten die haar zaak met demonstraties ondersteunden. (GjZ)