De beroemde Canadese fotograaf Edward Burtynsky reist de wereld rond om industriële landschappen op groot formaat vast te leggen. Hoewel zijn werk aantoont hoe de mens de natuur exploiteert, roepen zijn foto’s ook bewondering op vanwege de monumentale schoonheid die hij uit de mijnen, steengroeven, fabrieken, kantoorcomplexen, stuwdammen en andere grootschalige menselijke werken weet te extrapoleren. Baichwal en haar cameraman Peter Mettler (zelf ook gelauwerd filmmaker) maken geen portret van de kunstenaar als persoon. Ze reizen met Burtynsky mee naar China en later Bangladesh, waar hij de gevolgen van de enorme modernisering en industrialisering vastlegt. Behalve dat zij met bewegend beeld de werkwijze en de foto’s van Burtynsky als het ware becommentarieert, geeft de filmmaakster het werk ook een menselijke context door de kleine gesprekjes met lokale omstanders. Na een episch te noemen begin, waarin de kijker via een ademloos mooie opname door een eindeloze fabrieksruimte wordt gevoerd, krijgt de film langzaam maar zeker een ontluisterende relevantie. Burtynsky staat stil bij de grootste dam ter wereld, de Drieklovendam in de rivier Yangtze (zie ook Still Life en Dong van Jia Zhangke), waar hele miljoenensteden moeten wijken voor de energiebehoefte van het nieuwe China. Ook bij de hyperurbanisatie van een stad als Shanghai toont Baichwal haar uitmuntend oog voor de vragen die Burtynsky’s foto’s oproepen. Zo ontstaat een veel complexer verhaal waarin de vraag naar onze eigen verantwoordelijkheid onontkoombaar wordt. (GT)