Deze voor festivalbegrippen eigenlijk al oude film (première januari 2006) is zo geschikt voor de bioscoopzaal, dat we hem wel móeten vertonen. Het is een registratie van een concert van de Beastie Boys in Madison Square Garden, opgenomen op 9 oktober 2004. Aan het begin van het concert kregen vijftig fans een digitale camera in de handen gedrukt, en de film bestaat uit een slimme, sfeervolle montage door editor Neal Usatin van die 75 uur materiaal. De regie is in handen van ene Nathanial Hörnblowér, een pseudoniem van MCA, oftewel Adam Yauch, oprichter en een van de drie Beastie Boys. De show begint met een scratchende DJ Mixmaster Mike, terwijl de amateur-cameralieden beginnen te filmen: het concert, het vaak uitzinnige medepubliek en zelfs de toiletruimtes. De drie Beasties, meesters van de collagemuziek Mike D, Adrock en MCA, met trainingspakken en honkbalpetjes, voeren enthousiast nummers uit van hun zes platen. De montage gooit er telkens een schepje bovenop – op een gegeven moment zijn zelfs alle vijftig beelden tegelijk te zien – en tegen het einde transformeert de muziek van elektronische hiphop in heuse funk. Kortom, een onvergetelijke concertervaring, waarin de notie van het gezamenlijk en tegelijk individueel een concert ondergaan perfect wordt nagebootst. Of, zoals James Rocchi in zijn recensie schreef: ‘Toen ik uit de bomvolle persvoorstelling op het Sundance filmfestival kwam, was ik stomverbaasd dat mijn kleding niet naar wiet en bier rook.’ (EH)