Twee films rond de Amerikaanse fotograaf William Eggleston in een jaar tijd, is dat niet wat veel? Nee. Eggleston, die sinds zijn spraakmakende intrede in de internationale kunstwereld in 1978 geldt als de peetvader van de moderne kleurenfotografie, is een belangrijk inspirator voor talloze hedendaagse filmmakers, van Dennis Hopper tot Sofia Coppola en Gus van Sant. Met de hedendaagse films delen zijn foto’s een superscherpe, hypergekleurde weergave van de postmoderne omgeving. Dat de licht excentrieke gentleman uit Memphis nu maar liefst twee filmteams toelaat in zijn leven – zie ook William Eggleston in the Real World – betekent niet dat hij plotseling erg spraakzaam is geworden. Aan de vele verhalen en anekdotes rond zijn persoon zullen en willen beide films geen einde maken. De Franse filmmakers Laty en Gérard maakten een bijzondere, kleurrijke en originele gids voor de wereld van Eggleston. De fotograaf is te zien tijdens zijn werk, maar ook als acteur en als improviserend muzikant. Vrienden als David Byrne en stadgenoot Tav Falco vertellen anekdotes, maar dit is geen rechttoe rechtaan biografie. In filmische composities reageren de filmmakers als het ware op Egglestons foto’s. Zo ontstaat een alternatieve travelogue voor het Zuiden van de V.S., waarin een uitstapje naar Rome even treffend als fascinerend werkt. Het resultaat is een eigenzinnig, levendig en vanuit vele invalshoeken gemaakt portret. Zie ook Stranded in Canton. (GT)