De beste filmprogrammeurs is een zekere mate van monomanie en solipsisme vaak niet vreemd. Dat een film bestaat, is pas echt waar als zij hem vertonen. Ook Jerry Harvey, de uiterst gedreven, excentrieke programmeur van een van de eerste betaaltelevisiekanalen in de Verenigde Staten, Z Channel, móest films hebben. Harvey was voor filmliefhebbers in Los Angeles begin jaren tachtig zo’n beetje wat Huub Bals voor de Nederlandse cinefielen was. Een groot publiek kon films als The Wild Bunch, Heaven’s Gate en Novecento eindelijk zien in hun director’s cut en kennismaken met onbekende Europese en Aziatische films, zonder reclameonderbrekingen, met de volledige aftiteling en in het juiste formaat. Tot de trouwe fans van de retrospectieven en themafestivals van Z Channel behoorden bijvoorbeeld Quentin Tarantino, Jim Jarmusch en ook Xan Cassavetes zelf. Zij maakte als tiener kennis met Z Channel toen haar vader, regisseur John Cassavetes, haar drie maanden huisarrest gaf. In de documentaire komen vele bekende filmmakers, onder wie onze eigen Paul Verhoeven, aan het woord over de invloed die de zender had op hun leven, uiteraard geïllustreerd met hartverwarmende filmfragmenten (het verkrijgen van alle rechten verdient een aparte prijs). Ook vertellen ze over de unieke maar moeilijke persoonlijkheid van Jerry Harvey, wiens tragische dood – hij pleegde zelfmoord in 1988 na zijn tweede echtgenote te hebben doodgeschoten – ook het einde inluidde van Z Channel. (GT)