Het speelfilmdebuut van documentairemaker Saverio Costanzo is een minimalistisch psychologisch drama, geïnspireerd op ware gebeurtenissen. Mohammad (Bakri), een Palestijnse leraar en actief pacifist, bewoont met zijn familie een huis in een verlaten gebied tussen een Arabisch dorp en een Israelische nederzetting. Zijn vrouw Samiah voelt zich er allesbehalve veilig, maar Mohammads trots verbiedt hem om te vertrekken en zodoende vluchteling te worden. Hij besluit te blijven, maar Samiah’s voorgevoel wordt bewaarheid wanneer op een nacht soldaten het huis binnendringen en het tot Israelisch grondgebied verklaren. Mohammads familie betrekt de woonkamer op de begane grond, en de twee onverenigbare groepen gaan samenwonen. Voor de kinderen is het, net als voor de ouders, een surrealistisch toestand. Terwijl de Israëlische soldaten doorgaan met hun militaire plichten, leren we hen ook van hun dagelijkse, menselijke kant kennen door middel van de spionagetochtjes van een van Mohammads dochters. Private, winnaar van de Gouden Luipaard op het laatste festival van Locarno, is overtuigend gemaakt in documentaire stijl, uit de hand gedraaid, met veel tempo. De regisseur creëerde een unieke kans voor Israëlische en Palestijnse acteurs om samen te werken, en probeerde als buitenstaander zelf in een neutrale positie te blijven. (LC)