De toneelstukken van Chikamatsu Monzaemon (1653-1725) zijn veelvuldig verfilmd, met als bekendste voorbeeld Crucified Lovers (Chikamatsu monogatari) van Mizoguchi. Er zijn echter weinig bewerkingen die zo experimenteel zijn als Uchida’s versie van het klassieke kabukistuk The Couriers of Love Fleeing to Yamato. Het verhaal gaat over de adoptiefzoon van een bode uit Osaka die verliefd wordt op een prostituee. Als hij ontdekt dat ze door een klant gekocht dreigt te worden, steelt hij geld van zijn werkgever om haar vrij te kopen. De twee jonge geliefden vluchten als opgejaagde criminelen naar Yamato, maar net als in Chikamatsu’s andere zogenoemde sewamono-tragedies over liefde en eer, moeten ze hun hartstocht bekopen met de dood. In deze films zien we een aantal lievelingsthema’s van Uchida terug, zoals de handel in prostituees (zie Yoshiwara en A Bloody Spear at Mount Fuji) en zijn voorliefde voor performance en het overdreven theatrale. Zelfs durft hij Chikamatsu als personage op te voeren (alsof je Shakespeare laat opdraven in een verfilming van een van zijn stukken) – maar dat is slechts een van de vele verrassingen die deze film herbergt. (JQ)