Het indrukwekkende en aangrijpende The Return won op het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw voor de beste film. De prachtige klassieke cinematografie, de mysterieuze sfeer en de jonge acteurs die de show stelen met hun natuurlijke spel, zijn slechts enkele van de vele redenen voor deze bekroning. Het leven van twee broers neemt een dramatische wending door de plotselinge terugkeer van hun vader, een man die ze alleen kennen van een tien jaar oude foto. Is hij werkelijk hun vader? Waarom komt hij na zoveel jaar weer terug? De kinderen vinden het antwoord op een afgelegen en desolaat eiland, waar ze met de man die hun leven zo op zijn kop zet naartoe gaan. De ruige schoonheid van de noordelijk gelegen meren en bossen geeft een bijzondere dimensie aan het menselijk drama dat zich ontvouwt. The Return wordt volledig verteld vanuit het standpunt van de twee tienerbroers. De oudste, Andrej, accepteert de vaderfiguur snel. De jongere Ivan daarentegen verzet zich hevig tegen de autoritaire man en de mysterieuze en gevaarlijke reis die hij ze laat ondergaan. Veel informatie, bijvoorbeeld over het doen en laten van de vader, wordt de kijker onthouden. Hiermee creëert Zvjagintsev bewust ruimte voor een andere, meer mythische of religieuze interpretatie van het verhaal, dat het realistisch drama of maatschappelijk commentaar ruimschoots overstijgt.