Deze film werd onthaald als ‘de eerste film over de Roma, gemaakt door een Rom’. Plaats van handeling is een buitenwijk ten noorden van Parijs. De film handelt over de spanningen waarmee een ‘gesettelde’ zigeuner, die in de stedelijke periferie woont, wordt geconfronteerd. Nara’s familieleven valt uit elkaar: hij heeft zijn vrouw verjaagd omdat ze geen kinderen meer wil hebben met hem, en hij is ook constant aan het ruziën met zijn moeder, die klaarblijkelijk niet gewend raakt aan zijn leefstijl. Zijn pogingen om aan de kost te komen staan haaks op de alomtegenwoordige werkloosheid en het racisme in Frankrijk. Les princes is een gelaagde film die de veranderingen in de cultuur van de Romani erkent, maar diezelfde cultuur – die dreigt te verdwijnen – vol respect en op feestelijke wijze behandelt.