Levensecht is misschien het beste woord om deze film te omschrijven. En levenslustig. Gefilmd in een fictief studentenmilieu met beweeglijke DV-cameraatjes die zich ook in kleine ruimtes en op drukke feestjes een weg weten te vinden. Naar het leven getekend is ook het verhaal. Als student Chris (Antonio Wannek) op zoek is naar een huisgenoot, stuit hij op student Yunes (Navid Akhavan). Yunes werd in Jemen geboren, maar groeide op in Duitsland. Al snel ontwikkelen ze een goede verstandhouding met elkaar en gaan veel intensiever met elkaar om dan voor huisgenoten nodig zou zijn. Hun verschil in achtergrond lijkt aanvankelijk geen rol te spelen. Eerst zijn er de meisjes: Julia (Mina Tander) en Nora (Mavie Hörbiger), met wie ze uitstapjes maken en naar feestjes gaan. Maar ze maken ook ruzie. En ze studeren zelfs. Dan begint Yunes het leven en zijn eigen islamitische achtergrond steeds serieuzer te nemen. En op een dag is hij spoorloos verdwenen. Een paar weken voor 11 september. De makers lieten zich inspireren door een veelsproken ware gebeurtenis. De aanslag op het World Trade Centre werd beraamd aan de keukentafel van een studentenwoning in de Marienstrasse in Hamburg-Harburg. Ook dat waren studenten met vrienden en vriendinnen. Of: hoe vreemd je vriend kan zijn. (GjZ)