Documentarist was oorspronkelijk bedoeld als een `klassieke documentaire’ over een land dat verscheurd wordt door oorlog en werkloosheid, en waar armoede, massale emigratie, alcoholisme en criminaliteit aan de orde van de dag zijn. Omdat Khachatryan niet voldoende (staats)financiering voor deze film kon krijgen, werd hij gedwongen zijn ideeën aan te passen en het resultaat, na zes jaar, is een mozaïek van documentaire episodes en docudrama-elementen. Hoofdrolspelers zijn de regisseur en zijn crew, bedelaars, zuigelingen, vluchtelingen, gehandicapten, zwerfhonden, straatkinderen, wezen en gevangenen. We zijn getuige van een geboorte en een huwelijk, maar ook van minder blije taferelen: honden die gedood worden, een huilend jongetje (daartoe aangespoord door de regisseur) en gevangenen die het volgens de gevangenisdirecteur niet verdienen te leven. In een prachtig zwart-wit met zilveren tint zien we ook hoe de maker en zijn crew (die in de moeizame productieperiode steeds veranderde) proberen om Armenië zo goed mogelijk in beeld te brengen. Khachatryan geeft niet alleen een schrijnend beeld van veel te veel mensen die genoegen moeten nemen met een bestaan onder de armoedegrens, maar laat toch ook zien dat er hoop gloort achter de tragische toestand van Armenië.