Santiago Alvarez was een van de grote radicale filmmakers wiens werk bekend zou moeten zijn bij iedereen die geïnteresseerd is in heden en verleden van de onafhankelijke film. Alvarez was radicaal in politieke zin: hij was Cubaan, fervent aanhanger van de revolutie en maker van nieuwsbulletins. Hij zag zichzelf niet als documentairemaker maar als verspreider van pamfletten. Maar ook in zijn stijl was hij radicaal: hij werkte met minimale budgetten en vaak bewerkte hij bestaande beelden opnieuw. Hiermee maakte hij bijna experimentele films, meestal persoonlijk en poëtisch. Een beroemde uitspraak van hem is: `Geef me twee foto’s, een moviola en wat muziek en ik maak er een film van.’ Travis Wilkersons Accelerated Under-Development is een schaamteloos didactisch partizanenportret in de stijl van Alvarez zelf: drieste tussentitels, muziek, grimmige beelden. Wilkerson, zelf een linkse Amerikaanse filmmaker, heeft een passie voor het werk van Alvarez en dat is goed te voelen. Zijn film sleurt ons mee in de wereld van Alvarez, die zich niet uit het lood liet slaan door productionele rampen waar iedere andere maker door zou instorten. Wilkersons film wordt vertoond met twee van Alvarez’ beste films. Lbj is een briljant gemonteerde bittere satire over de aanslagen op King en de twee Kennedy’s. 79 Springs of Ho Chi Minh is zowel een meesterwerk onder de persoonlijke films als een schreeuw van woede jegens het Amerikaanse imperialisme.