De eerste lange film van de jonge regisseur Zhong Hua bestaat uit vier delen, waarin de laatste werkdagen van vier politiemannen in Peking getoond worden. Ieder van hen wil op een bepaalde manier afscheid nemen; door het geven van bloed, door ontmaagd te worden, door eindelijk op wacht te staan, of door te zingen voor hun collega’s. We zien hier een nauwkeurig verslag van een China dat zelden getoond wordt in films. De personages zijn grof, chaotisch, verdwaald tussen tegengestelde voorbeelden en wensen, en praten maar door. Ze hebben iets ongeremds en iets hopeloos: jongemannen met hun hoofd vol verwarde ideologieën, die staan voor een toekomst die niemand kent. De directe benadering, met een camera die het onderwerp op de huid zit alsof hij er zelf deel van uitmaakt, zorgt ervoor dat deze vreemde beelden – ontdaan van folklore – nog verontrustender en moeilijker te plaatsen zijn. Het is het enigma van een jonge generatie wiens leven nu al lusteloos en verslagen lijkt. Van jongemannen die afrekenen met hun onvervulbare dromen. (J-P. R.)