In Russian Ark maakt de meester Sokoerov een visueel overdonderende en technisch uiterst bewonderenswaardige reis door drie eeuwen Russische en mondiale (kunst)geschiedenis, gefilmd in één 96 minuten lange take. Het is een rondleiding door een van ’s werelds beroemdste musea, de Hermitage in St. Petersburg. Geen droge toer langs alle schilderijen, beelden en kunstnijverheid, maar een sprankelende, tot leven gewekte droom over de verschillende bewoners en bezoekers van dit voormalige paleis. Een verteller (de stem van Sokoerov zelf) en een cynische Franse markies leiden ons langs grootse én alledaagse gebeurtenissen, ondertussen genietend van (en kibbelend over) de kunstwerken. Ze ontmoeten historische figuren als Catherina de Grote en Tsaar Nicolaas II, die er in 1913 zijn laatste bal gaf. In totaal speelden er honderden acteurs en figuranten mee in Russian Ark, die allen gekleed moesten worden in de historische kostuums van de verschillende tijdperken. De muziek werd uitgevoerd door drie orkesten en gedirigeerd door Valeri Gergjev. Steadicam-specialist Tilman Büttner (ook verantwoordelijk voor de ren scènes in Lola rennt) levert een geweldige bijdrage aan de film. Zijn digitale HD-videocamera glijdt en danst langs de personages en objecten. De opname werd direct op schijf opgeslagen, waarna kleur en licht in Berlijn werden bewerkt, nog steeds zonder één enkele schnitt.