Voordat Alain Cavalier begon met de opnamen van deze film, moest hij uitleggen dat het geen documentaire zou worden. Achteraf moet hij misschien uitleggen dat het geen speelfilm is. Er bestaan velerlei mengvormen tussen documentaire en speelfilm, maar dit is misschien wel één van de wonderlijkste en geraffineerdste.De film is op maat gemaakt voor de acteur Joël Lefrançois. Cavalier liep al langere tijd rond met het plan een scenario te schrijven voor Lefrançois, met wie hij al eens eerder had samengewerkt. Een goed onderwerp diende zich echter niet direct aan. Cavalier zocht naar een originele invalshoek en een thematiek die niet al vele malen in boeken of films was behandeld. Ondertussen raakte Lefrançois in een persoonlijke crisis, die zich onder meer uitte in overgewicht. Tegen de tijd dat de acteur het gevaarlijke gewicht van 155 kilo naderde besloot Cavalier in te grijpen. Het vastleggen van een noodzakelijke vermageringskuur en het naspelen van Lefrançois’ persoonlijke problemen op zijn werk en met zijn gezin zouden de uitgangspunten van de film worden. Een gespeelde documentaire waarin de worsteling van een acteur met zijn rol in het leven met innemende authenticiteit wordt benaderd. Digitaal gedraaid met een minimale crew, maar wel met een diëtiste.