Het verleden van de dertienjarige vluchteling Justin ligt in Burundi, zijn toekomst ligt wat hem betreft in België. Maar hij en zijn vader Dieudonné Karikurubu hebben geen verblijfsvergunning en leven in de illegaliteit. In hun kleine flatje in Brussel kijkt Dieudonné het liefst naar voetbal. En dan bovenal naar de verrichtingen van het Belgische voetbalteam met in de spits sterspeler Emile M’Penza, in Congo geboren. M’Penza, die de Belgische nationaliteit kreeg, is Justins grote voorbeeld. Tijdens een wedstrijd tussen de Rode Duivels en Zweden, tapt Justin de televisiekabel af. Zonder het te weten, verstoort hij daarbij het beeld van de onderburen die de politie bellen. Dieudonné wordt ingerekend. Justin weet te ontsnappen, maar zijn vader dreigt teruggestuurd te worden. Justin sluit een pact met een voormalige anarchist (Jan Decleir) en zijn vriendin (Antje de Boeck) om zijn vader uit de handen van het systeem te krijgen.Ondanks de zware thema’s is Hop licht en sprookjesachtig en heeft een vaak humoristische benadering. Naar eigen zeggen koos Standaert voor deze aanpak omdat in Afrika humor een beleefde manier is om wanhoop te uiten. Hij draaide de film in zwartwit op het nieuwe CineAlta 24psysteem. De fraaie fotografie is een van de grote troeven van de film.