City vindt zijn oorsprong in de vertrouwde alledaagse wereld van de straat. Soms lijkt echter de bodem eruit te vallen, waarbij op compacte en paradoxale wijze ruimte ontstaat voor visuele mijmeringen en geneugten, terwijl kleuren, ruimtes binnen ruimtes en solide en transparante massa’s een kleed weven van een enigszins vertrouwde ‘stad’. Hoewel opgenomen op een specifieke locatie (downtown San Francisco), maakt de anonimiteit van de ruimtes en de architectuur dat de film een portret wordt van een doorsnee middelgroot stadje, waar dan ook in Amerika.