In deze documentaire gaat Isaac Julien in op de korte, maar zeer invloedrijke bloeiperiode van de commerciële, zwarte onafhankelijke film in het begin van de jaren zeventig, die bekend is geworden onder de naam blaxploitation. In de film komen grootheden uit die tijd voor als acteurs Pam Greer en Fred Williamson, regisseur Melvin Van Peebles en Gordon Parks Jr. en hedendaagse liefhebbers Quentin Tarantino en Samuel L. Jackson. De documentaire zet de films uit die periode in hun context en stelt een aantal vragen. Wat voor beelden hebben de hits uit de jaren zeventig zoals Sweet Sweetback’s Baad Assss Song and Shaft opgeleverd, revolutionaire of rolpatroonbevestigende beelden van zwart Amerika? Hoe kan het dat de blaxploitationfilms Hollywood eerst van de ondergang hebben gered en vervolgens in de marge gedrukt zijn? Badassss Cinema is een stuk revisionistische filmgeschiedenis dat geruststellende noch verrassende antwoorden op deze vragen geeft, maar wel een flitsend en informatief overzicht van een fascinerende periode in de cinema van begin jaren zeventig. CDBAADASSSSS CINEMA is een hechte, geconcentreerde documentaire over het Blaxploitation filmgenre. Dat genre werd geboren met Melvin Van Peebles sleutelfilm SWEET SWEETBACK’S BAADASSSSS SONG, een film die de negatieve stereotypering van de Afrikaans-Amerikaanse personages en hun leefstijl niet schuwde en hevig leunde op conventionele Hollywood-genres.Julien volgt het genre vanaf het prille begin tot aan Tarantino’s hommage JACKIE BROWN. Zijn film zit vol fragmenten en interviews met spilfiguren – van acteurs als Samuel Jackson, Richard Roundtree en Pam Grier tot een weids spectrum aan commentatoren en critici. Blaxploitation was in het begin grappig, charismatisch en triomfantelijk, maar naarmate het genre in populariteit groeide, veranderde het politieke bewustzijn van de vroege dagen langzaam in hedonistische overdaad.