Het verhaal van The Believer is losjes gebaseerd op een gebeurtenis uit de jaren zestig, toen een lid van de Ku Klux Klan zelfmoord pleegde nadat een journalist er achter gekomen was dat hij een joodse achtergrond had.De ongemeen felle Danny Balint is de leider van een bende skinheads, die hun racistische gevoelens met geweld uiten. Ze slaan een student Hebreeuws in elkaar en beginnen een gevecht in een kosher restaurant. Nadat ze voor dit laatste vergrijp zijn gearresteerd, worden ze bij wijze van therapie geconfronteerd met overlevenden van de holocaust. Waar de vriendjes van Danny de oude mensen uitjouwen, reageert Danny heel anders: woedend verwijt hij de slachtoffers niet te hebben teruggevochten tegen de nazi’s. Het is duidelijk dat Danny in tegenstelling tot zijn makkers niet wordt geleid door branie en vooroordelen. Er is meer aan de hand met deze intelligente jongen wiens denkbeelden verder gaan dan de standaardslogans. Zijn fanatisme doet hem belanden bij een grotere extreemrechtse organisatie onder leiding van de charismatische intellectueel Curtis Zamp, maar ook bij deze groep vindt Danny niet wat hij zoekt.Ryan Gosling, die de rol van Danny speelt, levert een verbluffende prestatie en zet de getroebleerde geweldenaar op zeer overtuigende wijze neer. Het uit de hand gedraaide camerawerk houdt het drama direct en indringend. Een eerlijke en confronterende film.