Toen Kurosawa Kiyoshi voor de internationale première van Cure (1997) voor het eerst in Rotterdam was, moest hij vaak vertellen dat hij geen familie was van Akira. Sindsdien hebben al zijn films (en hij werkt hard) op de grote internationale festivals gedraaid en groeit zijn schare bewonderaars met de dag. Pulse is een nieuw hoogtepunt in zijn oeuvre.Een vrachtschip op een eindeloze oceaan. Vergeefs zoekt de kapitein contact met de wal. Onder de weinige mensen op het schip een jonge vrouw, Michi. Zij begint haar verhaal. Wanneer ze als werknemer van een klein bedrijfje bij een collega langs gaat van wie al enige tijd niets meer vernomen was, treft ze hem thuis. Maar even later heeft hij zich opgehangen. Op de muur zit een vreemde zwarte plek als van een enorme kortsluiting. Zijn vrienden doorzoeken het appartement en vinden een diskette die een vreemd virus lijkt te bevatten. Is er een verband met de zelfmoord? Een jongeman die spelletjes op internet zoekt, stopt de diskette in zijn machine en lijkt met een webcam het saaie leven van vreemden te bespioneren. Er verschijnt een boodschap: ‘Wil je een spook ontmoeten?’Binnen het genre van de tiener-en-technologie-horror zijn moderne communicatiemiddelen vaak autonome bedreigingen. In Pulse zijn ze onderdeel van het menselijk tekort, dat zo in zijn hele verontrustende, complexe eenzaamheid aan het licht komt.