Het werk van de Franse schilder Jean Miotte wordt tentoongesteld in veel belangrijke musea in de wereld zoals het Museum of Modern Art en het Guggenheim in New York, maar ook in het museum van Maassluis, onder de rook van Rotterdam. In de loop van drie jaren heeft Raul Ruiz het leven van Miotte gedocumenteerd in een aantal korte en intensieve filmsessies in de studio’s van Miotte in New York, Hamburg en het zuiden van Frankrijk. In de documentaire die daarvan het resultaat is observeert de camera van Ruiz uiteraard het werk van de schilder, maar neemt er ook deel aan. De film nodigt de kijker uit om achterover te gaan zitten en het creatieve proces van Miotte te observeren, terwijl de film tegelijkertijd een visueel tempo (onder)zoekt dat aansluit bij de Japanse kotomuziek. Ruiz weet met zijn beelden het schilderen van Miotte fysiek te maken, door de camera mee te laten verven óp het penseel, door het laten horen van het schurende geluid van het doek op het moment dat het beschilderd wordt.Jean Miotte: ‘De bedoeling achter (de daad van) het schilderen stelt de wens om een technische perfectie te bereiken ter discussie en zet het bewustzijn van elke beweging en haar resultaat in perspectief. Schilderen is geen veronderstelling van de geest of van het intellect; het is een houding van binnenuit.’